Ettevõtetest ja
aktsiatest
Eelmises päätükis
läks jutt juba ettevõtete pääle, kuna aga jutt oli põhiliselt poodidest, siis
jätkan ettevõtete teemal juba uues päätükis.
Statoilist olen mõne
sõna juba eespool kirjutand. Pääle kolmandat aastat Norras elamist arutasin
kord kolleegidega, et peaks saatma Statoil’i avalduse kandideerimaks Statoil’i
uude juhatusse. Põhjuseks oli järjekordne skandaal Statoil’is, mille tulemusena
lasti järjekordne juhatus lahti. Kuna sellised skandaalid tundusid toimuvat
sama sagedusega nagu SAS’i streigid, ning kuna järjekordne juhatus lasti lahti
rasvase langevarjuga, siis oligi põhjust sel teemal suud kulutada.
Langevarjuks
kutsutakse Skandinaavias seda hüvituslepingut, mille järgi ettevõtete vallandet
juhtkondadele makstakse vallandushüvitist, kusjuures nõndanimetet
langevarilepingu tingimused pannakse kirja juba juhtkonna tööle võtmisel.
Vastavalt sellise lepingu tingimustele makstakse siis vallandet juhtidele palka
mingi aja jooksul (tavaliselt pensionini), samuti erilist individuaalpensioni.
Kui liita kokku lepingu järgi makstav ühekordne tasu + iga-aastased väljamaksed
kuni pensionini + eripension, siis on tegemist millionitesse ulatuvate
summadega. Miljonid, mida makstakse selle eest, et juhid oma tööga toime ei
tulnd ning halvendasid ettevõtte majanduslikku seisundit. Kõige suurem
langevarileping Skandinaavias, millest olen lugend, oli 90. aastate keskel, kui
Rootsis vallandati ühe ettevõtte juht mitmesaja miljonilise (SEK) hüvitusega.
Puhkend skandaali järel tuli üks kindlustusfirma Rootsis välja reklaamiga, kus
näidati, et kõikuma hakand lennukist hüppasid välja ülikondades härrasmehed,
kes siis maandusid langevarjudega sohu. Põlvini vees sumbates otsiti taga ühte
kaaslast, keda aga kusagil näha polnd. Kui üks ülikonnas härrasmees arvas end
mäletavat, et kaaslane hüppas vist lennukist välja ilma langevarjuta, siis oli
kaaslastel põhjust päid vangutada ning tõdeda, et ilma langevarjuta hüpata ju
ei saa. Reklaam: ostke meie kindlustusfirmast lepinguid, mis teevad ka teil
häda korral maandumise kergeks ja valutuks!
Kuna tundus, et
Statoil’i iga-aastane skandaal ja juhtide vallandamine koos rikkalike
langevarilepingutega oli kui aamen kirikus, siis saigi kolleegidega koos
unistada mõtte kallal, et saadaks avalduse ära ning ehk õnnestuks saada koht
juhatusse (nagu loto päävõit, ainult et suurema võidusummaga), mille tõttu
aasta hiljem võiks hakata muretut rantjee-elu nautima. Minu puhul oleks
plussiks võind olla ka see, et olin välismaalane – mitte kunagi ei tea, millist
kvooti neil seekord on vaja täita! Nagu ma kolleegidele ütli, oleksin tööl olnd
3 kuud – üks kuu, et tuttavaks saada, teine kuu, et näidata, et ma midagi ei
oska ning kolmas kuu langevarju vormistamiseks. Kahtlustan muidugi, et minu
lahti laskmine oleks tegelikus elus toimund tunduvalt kiiremini, kuna juba
esimesest päevast oleksin teatand, et ma olen igasuguse Statoil’i tegevuse laiendamise
vastu välismaale ning samuti õli pumpamise senise mahu suurendamise vastu Norra
rannikuvetes, mille järgselt oleksin koheselt sule sappa saand. Senini on kõik
juhatused ikkagi võidelnd selle poolt, et laiendada firma tegevust Lähis-Ida
piirkonda makstes loodetava piruka juurde pääsemise eest sadadesse miljonitesse
ulatuvaid altkäemakse kõikvõimalikele autoritaarsetele juhtidele säälses
piirkonnas. Iga kord kui asi välja tuleb – sulg sappa vanale juhatusele
(langevarjudega muidugi), uus juhatus paika, kes siis sama asjaga edasi tegeleb
uue vahelejäämiseni, jne. jne.
Ma olen
põhimõtteliselt altkäemaksude maksmise vastu kõikvõimalikele diktaatoritele.
Lisaks tulevad mul meelde minu kunagise rootsi äripartneri sõnad, kes ütli, et
ükskõik, mitu firmat sul on – kas üks või kümme - sissetulek on alati sama,
ainult et tööd on kümne firma puhul vähemalt kakskümmend korda rohkem.
Äripartner pidas ühte firmat ning armastas oma töösõite tehes lennata ise oma
isiklise lennukiga, kusjuures vastavalt vajadusele sai ta valida kolme erineva
suurusega lennuki vahel. Aastas kogunes tal lennutunde piloodina üle kahesaja,
mis peaks asjatundjaile päris palju ütlema.
Kui nüüd lahutada
loodetavast tulust maha selle tulu saamiseks makstav altkäemaks, suurenend
administreerimiskulud ja kaasnevad tegevuskulud, siis kindlasti jääks
Statoilile ka mingi lisakasu üle, aga kas see on väärt ebamoraalseid tegusid?
Lisaks üritab
Statoil’i juhtkond suurendada ekstensiivselt Norra kontinentaalsoklilt välja
pumbatava õli hulka. Olemasoleva mahu ekstensiivsel suurendamisel ei näe ma
erilist mõtet. Mind ei veena sugugi argumendid, et kui Statoil kohe kiiresti
kogu õli välja ei pumpa, siis jäädakse selle pumpamisega ning selle õli müügist
saadava raha saamisega hiljaks, kuna kohe-kohe minnakse üle alternatiivsetele
tehnoloogiatele ning siis polevat enam õli vaja.
Ma pole küll
õlitööstuse spetsialist, aga Tartu Ülikooli arstiteaduskonna ravi osakonna
õppeplaanis sisaldund viis erinevat keemiakursust on minu mällu ladestand
teadmise, et õliga saab tunduvalt rohkem kasulikke asju teha kui seda vaid ära
põletada, kusjuures õli kasutusväärtus ja sellest johtuvalt ka müügihind on
tunduvalt kõrgemad pääle õli ümbertöötlemist keemiatööstuses kui seda õli lihtsalt
põlemisseguna müües. Norra riik on oma kunagised riigivõlad tasund ning kogub
usinasti igal aastal õlimüügist laekuvaid tulusid nõndanimetet Õlifondi – ostes
põhiliselt USA ettevõtete aktsiaid. Õlifondi investeeringutega on aga omaette
lugu, millest ma pean koheselt ka rääkima.
Nimelt ostab Õlifond
igal aastal õlimüügi kasumist aktsiaid välismaal, põhiliselt USA-s – ikka nii
paarisaja miljardi NOK-i eest aastas. Õlifondis on sellise ostu jaoks eraldi
spetsialistid. Nende spetsialistide töö tulemustest räägib näituseks, kui ma ei
eksi, siis 2003. aastal ajakirjandusest läbi lipsand andmed selle kohta,
kuivõrd tulemuslik oli olnd eelneval
aastal toimund raha paigutus.
Vahemärkusena pean
kohe mainima, et aktsiatega spekuleerimine on
suur kunst. 1996. aastal korraldas üks Rootsi majandusajaleht võistluse,
kus kõik soovijad said osaleda SEK 100.- suuruse summa eest. Osalejad pidid
koos rahaga saatma ära oma eelistused börsil noteerit firmade aktsiate
ostmiseks tingliku SEK 10 000.- eest. Valida tuli kolm firmat, iga firma
aktsiaid sai tinglikult osta vähemalt SEK 1000.- ja maksimaalselt SEK 8000.-
eest. Võistlustähtaja möödudes vaadati, mis nende firmade aktsiaväärtuseks oli
ning osalejad pandi vastavalt nende poolt tinglikult ostet aktsiate
lõppväärtusele pingeritta. Kui ma õigesti mäletan, siis võitja (au ja raha)
poolt valit firmade aktsiate väärtus oli kasvand paarkümmmend protsenti.
Kõikvõimalike spetsialistidest osalejate elu tegi hapuks teadmine, et võistluse
korraldajad olid teind ka nõndanimetet ahvi testi, kus ahvile anti kätte üks
terav pulk, millega ahvil lasti teha augud ajalehe börsikurside leheküljele
ning tema valikuks saidki firmad, mille nimele ahv oli augu teind. Ahvi „valik“
andis tulemuseks üle 100% suuruse aktsiaväärtuse kasvu, ehk teiste sõnadega
tunduvalt parem tulemus kui kõige paremal spetsialistil.
New York’i börsil on
umbes 2800 firmat, elektroonilisel NASDAQ börsil umbes 3200 firmat. Nii paljude
firmade vahel valiku tegemiseks peab olema nii oskusi, teadmisi kui ka õnne.
Igal aastal tehakse pingerida firmadest, mille aktsiaväärtus kas siis suurenes
või vähenes kõige rohkem. Ostes kümne firma aktsiaid on väga raske ette arvata,
milliste firmade aktsiad on järgneva aasta jooksul aktsiaväärtuse kasvult tipp
100 hulgas, rääkimata juba tipp 10-st. Firmade aktsiate väärtus on tihtipääle
suuresti sõltuv kõikvõimalikest teguritest, kusjuures selle firma varade
tegelik suurus ei pruugi sugugi kajastuda aktsiate väärtuses.
Õlifondi juurde
tagasi tulles tulebki mainida, et 2003. aastal avaldet andmete kohaselt olid
Õlifondi spetsialistid eelneval aastal paigutand raha nii, et neil oli
õnnestund kümne kõige halvema firma hulgast osta tervenisti seitsme firma
aktsiaid. Kui te arvate, et keegi sellise katastroofiliselt ebaõnnestund (leida
kümne kõige halvema firma hulgast üles seitse!) karistada sai, siis julgen
arvata, et suure tõenäosusega eksite. Ja kui juhtumisi saigi, siis kindlasti
sai ta suure langevarju omanikuks.
Õlifondi tegevusest
mäletan aastaid, kus fondi poolt ostet aktsiate väärtus oli vaatamata
iga-aastastele rahasüstidele vaid langend. Samal ajal kui Norra riigi
infrastruktuur kisendab investeeringute järgi, paigutatakse helge tuleviku
nimel raha „raamatu pääle“, kusjuures seda raamatut ei pruugita sugugi hästi
hoida ja hooldada.
Lisaks on siin veel
üks probleem – vähemalt minu jaoks teoreetilisel tasandil. Mul pole täpset
ülevaadet selle kohta, kuidas ikkagi toimub Õlifondi poolt aktsiate omandamine.
Mind ei paneks aga sugugi imestama, kui selguks, et nende aktsiate ostmine igal
aastal toimuks ühe korraga. Korraga 30-40 miljardi USD eest aktsiaid – ehk
teiste sõnadega ühe promilli eest kõigi New York’i börsil ja NASDAQ’il noteerit
firmade aktsiate koguväärtusest. Kui see nii toimub, siis on sellel päeval tänu
pakkumist tunduvalt ületavale nõudmisele ka aktsiate hinnad hüppeliselt kõrgemad,
mistõttu ostet aktsiate eest tuleb tasuda tunduvalt kõrgemat hinda kui oli
nende aktsiate hind eelmisel päeval ja ka tunduvalt kõrgemalt, kui saab nende
aktsiate hind olema järgmisel päeval, nädalal, kuul või aastal. Võib-olla olen
ma ülekohtune ning Õlifondi spetsialistid ostavad aktsiaid iga päev jaotades
ostusumma ühtlaselt üle aasta ära, aga see paneks mind imestama, eriti kui
mõelda nende erakorralisele ostutäpsusele kõige halvemate aktsiate ostmisel.
Igal juhul tekib aga
probleem siis, kui Norra riigil peaks kunagi raha vaja olema. Siis tuleb müüa
aktsiaid ning ühele riigile vajaliku summa saamiseks tuleb müüa palju. Kuna
sellisel päeval ületaks pakkumine nõudmist, siis ei tuleks ka imestada, kui
vajaliku summa saamiseks tuleks maha müüa tunduvalt suurema summa eest
(arvutatuna ostule eelneva päeva tinglikes aktsiahindades) aktsiad. Ehk
kokkuvõtlikult – kahe kroonise aktsia ostad nelja eest ning kui müüma hakkad,
saad ühe krooni tagasi. Võite ju küsida, mis see minu asi on? Kahjuks või õnneks
siiski on, kuna Õlifondist väidetakse tulevat tulevikus meie pensionid – sääl
hulgas ka minu pension, kes ma Norras elan, töötan ja ka makse maksan.
Lisaks tehnilistele
probleemidele Õlifondi poolt raha paigutamisel tuleb mainida ka muid probleeme.
Aeg-ajalt tekivad skandaalid, kui selgub, et Õlifond on paigutand raha
tubakatööstusse või sõjatööstusse teenides sellega raha inimeste kas kiire või
aeglase tapmise või vigastamise eest. Selliseid kaheldava moraalse väärtusega
investeeringuid on paraku ka teind Norra Arstide Liit (Legeforeningen).
Vabandust, Arstide Liidu liikmena olen ka mina selles (kaudselt) süüdi!
Ettevõtetest edasi
rääkides võtan järgmisena ette Telenor’i - varem täielikult monopoolses
seisundis olnd riikliku telekommunikatsiooni firma. Eestist paralleeli otsides
tuleks nimetada ET/EMT. Samasugused firmad, sama suhtumine kundedesse. Neis
firmades võib kindlasti leida kedagi, kes oskab ja tahab kundedega ümber käia,
aga siis on tegemist nende töötajate hääde isikliste omadustega, aga mitte süsteemiga.
Õnneks on nii Eestis kui ka Norras senistele monopolistidele tekkind konkurendid,
mistõttu ka hääst servicest lugu pidavail inimestel on võimalik siiski
telefoniga helistada.
Toon näituseks kõige
viimase juhtumi minu kunagisest sunnit kliendisuhtest Telenor’iga. Pääle
kolimist Bygdøy’le tellisin Telenor’ist viis uut lauatelefoni numbrit. Juba
Førde’s elamise ajal oli meil olnd 5 erinevat telefoninumbrit. Üks igale
pereliikmele ning lisaks üks fax’ile (tollal oli fax tähtis abivahend koduses
majapidamises). Nelja telefoninumbri olemasolu nelja pereliikme kohta oli
vajalik, kuna nii Mari kui ka mina olime tihti valves. Valves olles oli tähtis,
et kuuleksid, kelle telefon heliseb ning ei peaks öösel üles ärkama abikaasale
määrat telefonikõne tõttu. Samuti oli tähtis, et valvesolija oleks telefonitsi alati
kätte saadav ning selle tõttu olid (ja on) ka lastel omad telefoninumbrid, nii
et nende tähtsad kõned oma sõpradega ei oleks mõjutet vajadusest hoiduda
telefonist eemale, kuna kellelgi vanematest peab vaba telefoniliin valves oleku
ajal olema. Selleks, et numbreid oleks kerge meeles pidada, olid meie kodused
telefoninumbrid Førde’s järjestikku.
Uute numbrite
tellimisel Bygdøy’l soovisin samuti järjestikuseid numbreid. Kui saabus kiri
tellimuse kinnitusega, siis olid ümbrikus ka uued numbrid, kusjuures kõik
numbrid olid nii erinevad, et neid mingi süsteemi järgi meelde jätta polnd
võimalik. Helistasin Telenor’i ja küsisin, kas oleks võimalik, nagu olin
tellimisel soovind, saada järjestikuseid numbreid. Vastus oli, et see polevat
võimalik ning soovitati helistada klienditeenindusse uuesti sel päeval kui
telefonid pidi ühendatama telefonivõrku.
Kui tähtis päev
saabus, siis helistasingi klienditeenindusse ning oh õnne ja imet – oligi
võimalik saada viis uut numbrit, kõik ilusti üksteise järel reas. Ainukeseks
probleemiks oli see, et nädal hiljem saabus postkasti arve, kus numbrite
muutmise teenuse eest küsiti kas 450 või 500 krooni. Selle eest, et omada
järjestikuseid numbreid polnd summa iseenesest suur, aga põhimõtteline kahju
Telenor’i renomeele minu silmis oli ääretult suur, kuna oli ilmselge, et viis
järjestikust numbrit oleks võind väljastada juba tellimisel ning viie erineva
numbri eraldamine oligi mõeld vaid selleks, et minult hiljem numbrite muutmise (?!)
eest lisaraha küsida.
Siin tuleb teha ka üks
lisandus. Kui ma kirjutasin, et helistasin Telenor’i klienditeenindusse, siis
on seda ütelust kindlasti vaja täpsustada. Kuna meil helistamise ajal
püsitelefoni ei olnd, siis tuli helistada mobiililt, kusjuures operaatoriks
meie mobiiltelefonidele oli samuti Telenor. Telenor’i mobiillevi Bygdøy’l aga
oli selline, et kuni ma sain oma jutu lõpuni räägit ning ka vastuse ära kuulat,
pidin helistama 5-6 korda ning iga kord alustama jutuga uuesti otsast pääle. Kõigepäält
vajutama vajalikke numbreid ning lausuma võtmesõnu selleks, et kõikvõimalike
alternatiivmenüüde kaudu jõuda klienditeenindajani. Siis räägid jutu ära ning
kuulad vastuse. Õnnestund kõne nõudis
umbes 5 minutit. Kahjuks õnnestus katkematut mobiilisidet hoida ainult kord
viie või kuue katse kohta, kõige kurvem oli see, kui õnnestund kõnest jäi vaid
30 sekundit puudu. Ja kõik otsast pääle. Lugejale asja sisu illustreerimiseks
tuleb öelda, et mobiilside kehv levik Bygdøy’l on sama kui Tallinnas ei saaks
signaali Kadriorus.
Õnneks on Norras
Netcom’i nimeline mobiilside firma, kelle signaali tugevus Bygdøy’l on
maksimaalne. Seega pole vaja imestada, et me pole enam Telenor’i mobiilside
kunded (nagu ka mitte endise Eesti telekommunikatsiooni monopolisti EMT omad
Eestis suvitades). Suur oli mu rõõm, kui Bygdøy’le kolimisele järgnend uuel
aastal ehitas Tele2 endale välja oma telefonivõrgu. Arvan, et olime
praktiliselt esimesed uued püsiliini kunded Tele 2-s, oleme seda jätkuvalt. No
kohe kuidagi ei meeldi mulle need (olgugi et endised) monopolistid.
Tahaks veel mainida
seda, et üldiselt on Norras tunduvalt paremad abonemendid mobiiltelefonide
kasutajaile kui Eestis. Näituseks Netcom’il on abonement, mille nimi on
FlexiTalk. Abonemendi kuumaksumus 0 (null) krooni. Kõne alustamine 0,89 ja üks
kõneminut 0,45 krooni. SMS 0,45 krooni ja MMS 1,99 krooni. Interneti
kasutamisel pole ükski päevaarve interneti kasutamise eest suurem kui 9 krooni.
Hää uudis on selles, et pere liikmed räägivad omavahel täiesti tasuta. Kui pääle
oma pere kellelegi teisele ei helista, siis on mobiiltelefoni maksumus kuus
0,00 krooni. Kui soovite, siis võite oma pereliikmetele tellida lisaks veel
teenuse, mille eest tuleb kõigi pereliikmete kohta kokku maksta NOK 39.-/kuus,
selle eest võivad helistada kõik pereliikmed oma mobiiltelefonidelt
absoluutselt kõigile lauatelefonidele Norras ilma midagi juurde maksmata.
Sarnased abonemendid
on ka teistel mobiilside operaatoreil. Kuna me oleme Netcom’iga rahul, siis ei
plaani me aga oma mobiiloperaatorit vahetada. Eriti riskantne oleks vahetamine
Tele2 sarnase abonemendi vastu, mille puhul ühest küljest võiks siis helistada
kõigile Tele2 kundedele tasuta, aga teiselt poolt oleks siis oht, et siis ei
saaks enam üldsegi rahu. Nimelt helistatakse Tele2 reklaamide kohaselt pidevalt
täiesti võõrastele inimestele ka südaöösel, et teada saada, kas tegemist pole
mitte arsti, torulukksepa või mis iganes ametimehega, keda parasjagu vaja peaks
olema, kuna Tele2 numbritele saab ju helistada tasuta – miks siis mitte proovida,
kas juhuslikult mõne vajaliku asjapulga pääle ei satu. Seega tuleb Tele2
reklaami tõlgendada kui hoiatust hoiduda sellest abonemendist kaugele, kui ei
taha, et teid pidevalt tülitataks. Ma kahtlustan, et Tele2 tegi selle reklaami
midagi muud silmas pidades, aga just nii saan mina sellest aru.
Kui nüüd aga rääkida
Eesti mobiilsidest ning abonementidest, siis on pilt tunduvalt kurvem. Meie
pere, kes me omame Eesti mobiiltelefone suhtlemiseks omavahel suviti puhkuste
ajal Eestis, peame kannatama tunduvaid ebameeldivusi. Nimelt pole võimalik
omada abonementi Eestis, mille puhul oleks kuumakse abonemendi eest 0.- (samas
ei taha me põhimõtteliselt maksta abonemenditasu kuude eest, mil me Eestis
mobiiltelefone ei kasuta) ning mille korral saaks omavahel tasuta helistada.
Lähim vajalikule on kontantkaart (mis selle nimi nüüd ongi) Tele2-lt, aga ka
selle puhul on probleemid, kuna peame iga kuue kuu tagant laadima telefonidele
kõneminutite eest raha, kuna vastasel korral kaob number lihtsalt ära (isegi
siis, kui kaardil veel raha on).
Tagasi ettevõtete ja
mobiillevi teema lõpetuseks ka Telenor’i juurde. Nagu paljudele teistelegi
lääne firmadele, kes arvavad end leidvat sinilindu Venemaalt, on ka Telenor
lülitund sellesse protsessi ning nagu seda on juhtund ka teiste õnneotsijatega,
on ka Telenor julmalt vankri rataste alla jäänd. Telenor asutas kahas ühe
(kuuldavasti Kremlile lähedal seisva) vene ärimehega VF-s mobiillevi teenuseid
pakkuva firma. Kõikvõimalike juriidiliste sammudega on nüüd Telenor’i osalusaktsiad
arestit ning Telenor’ile mõisteti kohtu poolt vist umbes 10 miljardi NOK-i
suurune trahv. Ajakirjandusest käis hiljuti läbi teade, et olla jõut mingile
kokkuleppele. Kuidas neil aga tegelikult läheb ja kas neil õnnestub pääseda
terve naha (aga vigastet hingega) pole kirjutamise hetkel veel selge. Ja see ei
saagi vist kunagi lõplikult selge olla, vähemalt seni, kuni neil on raha VF-s
investeerit.
Kui teisi näiteid
sinilinnu taga ajajatest tuua, siis hiljuti kuulutas ka IKEA omanik Ingvar
Kamprad, et ta on väsind pidevast altkäemaksu välja pressimisest VF-s ning
selle tõttu jätab ta ära plaanit IKEA edasise laienemise VF-s (kus paraku on
IKEA kaubamajad juba mitmel pool olemas). Kui siinkohal veel mõni sõna IKEA’st
öelda, siis tuleb mainida, et IKEA suhtes oleme me naisega täiesti erineval
arvamusel. Tema kui käsitööline selle sõna otseses mõistes (kirurg!) armastab
osta IKEA’st ning hiljem tundide kaupa ostet lauavirna kaasas olevate
kruvikestega kokku sobitada. Mina aga pean kõige inetumaks norrakeelseks väljendiks
„leveres flatpakket“ (väljastatakse lamedalt pakituna), millega tähistatakse
mööbli müümist lauahunniku kujul ning sellest johtuvalt mulle ei meeldi säält
mööblit osta. Muude kaupade osas aga on IKEA valik hää, samuti pole midagi paha
öelda ei teeninduse ega ka hindade kohta. Ja kui lisada, et IKEA kaubamajades
müüakse originaalseid rootsi lihapalle pohlamoosiga, siis olen ma ikka jälle ja
jälle nõus ette võtma teekonna IKEA’sse iga kord kui mu naine sinna minekuks
seltsi soovib.
Vahemärkusena üks
lugu sellest ajast kui üritasin olla ärimees Eestis – 90. aastate keskelt. Kuna
Eestis oli mööbli valik tollal küllalt kesine, seda eriti pehme mööbli osas,
siis mõlgutasin vahepääl mõtteid võimaluse üle hankida franchise õigused IKEA
toodangule ning avada Eestis IKEA kaubamaja. Franchise õiguste hankimiseks
pidin helistama IKEA kontorisse Madalmaades (ei mäletagi enam, mis linna) ning
kui ma olin õige asjamehe telefoni otsa saand, siis rääkisingi talle oma soovi
ära. Pääle soovi ära kuulamist lubati minuga uuesti ühendust võtta. Mõne päeva
pärast teatati aga mu suureks kurvastuseks, et IKEA franchise õigusi Eestis
pole võimalik saada, kuna need õigused on juba ära ant. Kui küsisin, et kellele
need õigused on siis ant ning kuhu Eestis on lähitulevikus oodata IKEA
kaubamaja avamist, siis mulle teatati, et andmeid franchise omaniku kohta ei
väljastata ning olemasolevail andmeil pole Eestis lähitulevikus oodata IKEA
kaubamaja avamist. Jutt läbi.
Mõni kuu hiljem
juhtusin ühel teisel teemal rääkima telefonitsi ühe IKEA töötajaga Shveitsis.
Kuna me rääkisime rootsi keeles ning tal tõenäoliselt polnd läheduses päält
kuulamas ühtegi kolleegi, kes oleksid rootsi keelt osand, siis sain talt ka
vastuse mind huvitavate IKEA franchise õiguste saatuse kohta Eestis. Mulle teatati,
et IKEA franchise õigused jagatakse sünnipäeva kingitustena, tavaliselt 18.
sünnipäevaks, ainukeseks tingimuseks olla see, et sünnipäevalapse perekonnanimi
peab olema Kamprad. Ning see ei omavat mitte mingit tähtsust, kas
sünnipäevalapsel on ka reaalset huvi avada mõni IKEA kaubamaja selles riigis,
mille kohta franchise õigused kingituseks saadi. Kuna vanaisa Ingvar Kamprad
pole just vaene mees (mõni aasta tagasi oli ta mõned kuud lausa maailma kõige
rikkam inimene), kes kõigele lisaks hoiab raha kokku muu hulgas ka selle päält,
et vaatamata oma vanusele ja rahakoti võimalustele reisib lennukites alati
turistiklassis, siis pole ka arvata, et mõned tema lapselapsed peaksid rahalist
puudust kannatama. Sellest tingituna polegi ehk IKEA Eesti franchise õiguste
omanik vaevund oma õigusi Eestis kasutusele võtma.
Lõpetuseks üks näide
ühest firmast Oslo’s, mille tegevust võiks iseloomustada seltsimees Stalini
sõnadega: „Kaadrid otsustavad kõik!“
Olime mõned aastad
Jaguar Norge AS kunded, kuna üksvahe oli meie peres vajalik kahe auto
olemasolu. Kuna mu naine hindas väga Jaguar X-Type neljarattaveoga mudeli
sõiduomadusi, siis pidas ta järjestikku kaks selle auto mudelit ära. Olime
rahul nii autodega kui ka teeninduse kvaliteediga. Nagu ma juba eelneva jutu
sees mainisin, otsustas mu armastet abikaasa ühel sombusel sügispäeval, et
nüüdsest hakkab ta jala tööle käima ning sellest johtuvalt oli nüüd meie peres
kogunisti kaks autot, mis seisid päevad läbi ning mida õhtusel ajal kasutati
üheaegselt vaid umbes viiel päeval aastas – mina nagunii ei kasutand oma autot
päevasel ajal parkimisega seondet probleemide tõttu Oslo kesklinnas. Kuna
sellisel autode tolmutamisel polnd nagu suuremat mõtet, siis otsustasimegi
jätta vaid ühe auto alles. Paraku ei saand selleks autoks olla abikaasa Jaguar,
kuna see jäi meile lihtsalt väikeseks sõitude jaoks, kus lisaks neljale
kaksjalgsele oli vaja autosse paigutada ka üks nelijalgne ning veel lisaks
pagas.
Võtsin ühendust
Jaguar’iga ning tundsin huvi, kas nad võtaksid auto komisjonmüüki. Müügimees
lubas lahkelt asja ette võtta, kusjuures Jaguar’i komisjontasuks pidi jääma
10%. Vastavalt kokkuleppele viisingi auto Jaguar’i, kus see pidi puhastatama
ning tehniliselt ära hinnatama ning seejärel müüki pandama.
Kui järgneva nädala
jooksul ei olnd kuulnd Jaguar’ist ei kippu ega kõppu ning ka firma kodulehel
polnd autot näha müügiks välja pand pruugit autode leheküljel, siis helistasin
uuesti Jaguar’i. Paraku oli müügidirektor (kes oli auto vastu võtt) hetkel
hõivat ning mulle lubati, et ta helistab mulle esimesel võimalusel tagasi. Kui
kahe päeva möödudes polnd esimene sobiv võimalus ilmselgelt veel kätte saabund,
siis tuligi uuesti telefon kätte võtta, paraku täpselt sama tulemuse ning
lubadusega.
Kuna müügidirektor
end näole ei and, siis tuli 16. päeval pääle auto Jaguar’i viimist kirjutada
asjakohane e-mail Jaguar’i tegevdirektorile, koopiaga müügidirektorile. Sama
päeva pärastlõunal saabus vastus müügidirektorilt, kus ta teatas, et kuna nii
paljud on nende firmas haiged, siis nad pole saand autot ei puhastada ega
tehniliselt hinnata. Vastuse lõpuks oli teade, et nad teevad auto puhastamise
ja hindamise nii kiiresti kui võimalik ja kui see mulle pole aktseptitav, siis
võin oma auto tagasi võtta.
Viimane lause polnd
just selliste killast, mis ühele professionaalsele müügimehele oleks au teind,
aga arvestades meie pere eelnevat kogemust selle firmaga otsustasin siiski
neile veel ühe shansi anda. Kirjutasin vastuseks, et see, mida ma tahan, on
auto kiire ettevalmistus müügiks ning selle müüki panek. Lisasin veel, et ka
minu patsiendid peavad tihtipääle küllalt pikka aega ootama kuni nad saavad
uuringule või protseduurile, aga sellele vaatamata olen võimeline pääle
saatekirja saamist ühe tunni jooksul vastama küsimusele, mis päeval ja mis
kellajal on patsiendil aeg uuringule. Paraku polnd Jaguar aga seni teavitand,
kuna auto pidi lõpuks müüki tulema. Sellesama esmaspäevase päeva jooksul ei
tulnd enam mingit vastust Jaguar’ist. Teisipäeval otsustasin, et kui
neljapäevaks pole auto müüki pand, siis lähen pääle tööd ning võtan auto
firmast ära – nii nagu müügidirektor oli mulle oma e-mailis lahkelt luband.
Neljapäev oli tähtajaks selle tõttu, et teistel tööpäevadel poleks õnnestund
autole pääle tööd järgi minna, kuna siis oleks nende firma juba sulet olnd.
Norras on tavaliseks see, et just neljapäeviti hoitakse kõikvõimalikke asutusi
ja firmasid veidi kauem lahti nii et ka tööinimesed saaksid oma asjad sel
päeval tööaega varastamata ära ajada.
Teisipäeval saabus
e-mail müügidirektorilt teatega, et on auto puhastet ning et seda hakatakse
tehniliselt hindama. Kuna nüüd tundus, et asi on lõpuks ometi kontrolli alla
saand, siis jätsin auto ära toomata ning läksin neljapäeval pääle tööd koju.
Olime just õhtusöögilauda istumas kui mu abikaasale helistas Jaguar’i
müügimees. Abikaasa andis toru mulle
ning ma sain teada, et nüüd on lõpuks ometi auto tehniline hinnang teht ning
sellele vastavalt tuleb mul maksta NOK 13 500.- kolme toimingu eest –
kummide vahetus, kolme aasta service (milleni oli tegelikult veel poolteist
kuud aega) ning tagabumperil ühe väikse lakikahjustuse värvimine. Mulle tundus,
et küsit summa on ebaproportsinaalselt suur ning ma küsisin (väga viisakalt),
miks see hind nii kõrge on, kuna samasugused toimingud tehakse võrdväärse
kvaliteedi ja hinnaklassiga Lexus’e firmas (kust minu enda auto pärit on)
tunduvalt odavamalt – kummid vahetatakse alati ilma rahata, service maksab
umbes NOK 2500.- ning sellise lakivigastuse parandamine on umbes NOK 2000.-
ringis.
Vastuseks teatas
müügimees, et nende firma pole Lexus ning kui mulle see (hind) ei meeldi, siis
võin iga kell tulla ning oma auto ära võtta. Ma ei tea, millistest Hollywood’i
filmidest oli see müügimees oma müügierialase ettevalmistuse saand (jutu ja
käitumise järgi otsustades võis arvata, et sellega tema erialane ettevalmistus
piirduski), aga see polnd ilmselgelt selline, mida minusugune muidu küllalt
leplik inimene vastuvaidlematult taluda oleks võind. Teatasin, et tuleme
koheselt abikaasaga Jaguar’i ning võtame oma auto müügilt ära.
Õhtusöök jäi pliidile
tõmbama, sõitsime Jaguar’i ning võtsime oma auto müügilt ära. Sain sääl ka
tegevdirektorile väljendada oma arvamust müügimehe ja müügidirektori käitumise
osas. Asja puändiks oli see, et selgus, et nad olid meie auto juba praktiliselt
maha müünd (millest müügimees ei suvatsend aga sõnagi telefonis mainida),
paraku aga nende enese poolt meile lubat hinnast NOK 50 000.- madalamalt
(meiega asja kooskõlastamata). Kuna nad endiselt tahtsid meie käest eelpool
mainit kolme tegevuse eest NOK
11 500.- (13 500 arvutamisel olla väike viga teht) ning lisaks veel NOK 45 000.-
komisjonitasu ning ei olnd nõus soostuma NOK 40 000.- komisjonitasuga ning
tegema need kolm toimingut nende firmale tegelikult maksma mineva NOK 3000.-
eest, siis jäigi neil meie auto müük tegemata ning komisjonitasu saamata.
Loo moraal – sa ei
tea kunagi, mida üks firma väärt on enne kui firma peab lahendama mõnda veidi
keerulisemat või ebastandartsemat ülesannet või on lihtsalt stressit. Firma
viie aasta jooksul üles ehitet hää renomee meie pere silmis sai kõvasti
kahjustet vaid mõne päevaga.
© Jaanus Kaljusto, 2010
Autoriõigused kuuluvad Jaanus Kaljusto'le. Raamatu tsiteerimisel palun viidata algallikale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar